Overslaan en naar de inhoud gaan

De veiligheid van helikopterbemanningen en het succes van een missie zijn afhankelijk van de technische en niet-technische vaardigheden van de piloten. Helikoptercabines staan niet onder druk en de meeste zijn niet uitgerust met een zuurstofsysteem. Daarom kan hypobare hypoxie (hoogtehypoxie) de vaardigheden van helikopterpiloten beïnvloeden. Uit het proefschrift van Yuval Steinman die 13 februari 2024 promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam, blijkt dat hypoxie meer invloed heeft op niet-technische vaardigheden dan op technische vaardigheden. Hypoxietraining kan helikopterbemanningen beschermen tegen de effecten van hypoxie.

Er zijn vijf onderzoeksvragen opgesteld die in de verschillende hoofdstukken zijn onderzocht.

  1. Welke vaardigheden vinden helikopterpiloten het belangrijkst tijdens de vlucht en welke worden volgens hen het meest getroffen door hypoxie, geoperationaliseerd als verminderde alertheid?
  2. Wat is het effect van hypoxie op de vaardigheden van piloten die bij onderzoeksvraag één als meest belangrijk genoemd worden?
  3. Welke invloed heeft hypoxie op het visueel scannen van de symbologie van een op een helm gemonteerde display?
  4. Hoe beïnvloedt hypoxie de alertheid en hoe beïnvloedt alertheid de vaardigheden van piloten?
  5. Hoe beïnvloedt langzame en diepe ademhaling de zuurstofsaturatie en hypoxiesymptomen?

De resultaten ondersteunen de voorspelling van helikoptervlieginstructeurs dat de technische vaardigheden van piloten minder worden beïnvloed door hypoxie dan niet-technische vaardigheden. We ontdekten dat hypoxie het omgevingsbewustzijn van piloten beïnvloedt, dat een niet-technische vaardigheid is. Daarnaast suggereren onze resultaten dat het visueel scannen van de symbologie van een op een helm gemonteerde display minder beïnvloed wordt door de effecten van hypoxie. De resultaten geven ook aan dat verminderde alertheid geen invloed heeft op de technische vaardigheden of visuele prestaties van de piloten. Het is echter mogelijk dat verminderde alertheid de cognitieve prestaties van de piloten aantast. Tot slot suggereren de resultaten dat tactiele begeleiding van langzame en diepe ademhaling een aanvullende strategie kan zijn om de negatieve effecten van hypoxie op de fysiologie en cognitieve prestaties te verzachten.
Op basis van deze bevindingen wordt aanbevolen om hypoxietraining te geven aan helikopterbemanning terwijl zij een operationele vlucht uitvoeren in een vluchtsimulator. Deze training moet piloten in staat stellen het effect van hypoxie op hun technische en niet-technische vaardigheden te ervaren en hen helpen hypoxiesymptomen te herkennen tijdens het uitvoeren van vluchtgerelateerde taken. Daarnaast wordt in de evaluatie aanbevolen om gebruik te maken van tactiel geleide, langzame en diepe ademhaling.